Call us on 44 7700 900693

Etusivu » Blog » Monipuolinen suomalainen haitaristi Maria Kalaniemi pistää sielunsa musiikkiin

Monipuolinen suomalainen haitaristi Maria Kalaniemi pistää sielunsa musiikkiin

Vaikka Maria Kalaniemellä on rakastava ja huolellinen suhde musiikkiperinteisiin, hän omaksuu myös erilaisia tyylejä ja genrejä. Maria Kalaniemi on monen palkinnon saanut harmonikansoittaja, joka pitää itsensä sielun muusikkona.

Monipuolinen suomalainen haitaristi Maria Kalaniemi pistää sielunsa musiikkiin

Hän sanoo radion olleen hänen musiikkiyliopistonsa ja puhuu elävästi, äänensä täynnä intohimoa. Hän muistelee suomenruotsalaista nuoruuttaan Espoossa, jossa hän vietti iltansa kooten radiosta kuulemiaan lauluja kaseteille. Ne olivat sekoitus kaikesta, romanian kansamusiikkia, rokkia, kuten Hurriganesin Radrunner sekä vanhaa suomalaista harmonikka ja schlager musiikkia, ja Maria rakasti niitä kaikkia. Kalaniemi ei välittänyt siitä, mitä musiikkityyliä tai genreä laulut esittivät. Musiikin sielu ja tunne olivat paljon tärkeämpiä. Nämä ovat voimat, jotka ovat ohjanneet hänen tapaansa tehdä taidetta siitä lähtien. “Kun opiskelin klassista musiikkia musiikki-instituutissa, tuntui oudolta, koska minulla oli niin intohimoinen suhde rock-musiikkiin. Mutta todellisuudessa monipuolisuus on ollut todellinen lahja“.

Renessanssitaiteilija neljän vuosikymmenen ajan

“Lahjakas” on sana, joka todella pätee Maria Kalaniemeen. Hänen ammattiuransa alkoi melko nopeasti vuonna 1983, jolloin hän voitti ensimmäisen Golden Accordion -kilpailun ja aloitti kansanmusiikkiopinnot Sibelius-akatemiassa. Nyt 35 vuotta myöhemmin hän on musiikin tohtori ja pitkäaikainen instrumenttiopettaja, joka on esiintynyt lukuisten bändien kanssa, julkaissut lähes kaksikymmentä levyä ja soittanut monilla muillakin. Kalaniemi on myös työskennellyt parhaiden pohjoisten kansanmuusikkojen kanssa, kuten edesmenneen harmonikkamestari Lars Hollmerin ja Ruotsin avain harppu virtuoosin Johan Hedin ja suomalaisen kansanmusiikin pianistin, Timo Alakotilan kanssa, mainitakseni muutamia.Hänen viimeisin meriittinsä oli tulla nimetyksi Royal Swedish Music Academyn jäseneksi. Tämä tapahtui Kalaniemen elinikäisen työn ansiosta, joka uudisti harmonikkamusiikkia Pohjanlahden molemmin puolin. Hän on myös opettanut Ruotsin akatemiassa vuosia. Muita suomalaisia akatemian jäseniä ovat säveltäjä Kaija Saariaho ja orkesterinjohtajat Esa-Pekka Salonen ja Susanna Mälkki. Kalaniemi on ensimmäinen jäseneksi nimetty suomalainen muusikko, jonka juuret ovat etenkin kansanmusiikissa.

Renessanssitaiteilija neljän vuosikymmenen ajan

Erityinen harmonikka

Harmonikalla on omituinen historia Suomessa. Instrumentti saapui Suomeen 1800-luvun puolivälissä ja uuden vuosisadan alussa yleiset ihmiset ottivat sen ensisijaiseksi säestykseksi eri juhliin. Toisaalta harmonisen äänen katsottiin olevan liian karkea korkealuokkaisemmalle yhteiskunnalle, ja se oli esimerkiksi kielletty kirkoista jonkin aikaa. Tästä maineesta huolimatta voi harmonikkaa harkita suomalaisen populaarikulttuurin perustajana. Se oli mukana lukemattomissa suosituissa nauhoituksissa ja elokuvissa 1960-luvulle saakka, jolloin rock n’ roll -musiikki tuli haastamaan sen paikan. Tämä johti perinteen jakautumiseen, toisaalta instrumentti sai uuden elämän erilaisissa klassisen musiikin laitoksissa, ja Suomi on kouluttanut useita lahjakkaita taidehaitaristeja 1960-luvulta lähtien. Suosittu perinne alkoi kuitenkin nousta esiin omissa tapahtumissaan, kuten Sata-Häme Soi -festivaaleilla ja Kultaisen harmonikan kilpailulla. Molemmat harmonikan puolet ovat eläneet ja menestyneet vuosikymmenien ajan ja kehittäneet joukon tyylejä, sääntöjä ja kouluja.

Erityinen harmonikka

Kahden perinteen yhdistäminen

Maria Kalaniemellä on jalka molemmissa perinteissä. Kun hän oli yhdeksän, hänen suomenruotsalainen isoäitinsä Astrid, joka sattui olemaan osa-aikainen harmonikan soittaja itse, vei hänet instrumenttikauppaan ja osti viisirivisen. Astrid otti lapsenlapsensa soittotunneille useiden vuosien ajan. Isoäitinsä lisäksi Kalaniemi kiittää opettajiaan, jotka pitivät hänen silmänsä auki ja antoivat hänen motivaationsa kasvaa. Kalaniemi sanoo olleensa erittäin onnekas, että hänellä on ollut niin monta hyvää opettajaa. Heidän suvaitsevan ja positiivisen asenteensa ansiosta harmonikan soitosta tuli Kalaniemen ammatti. Tämä on asenne, jota Kalaniemi pyrkii välittämään omassa opetuksessaan. “Näin perheeni tunnereaktion, kun he kuuntelivat suomalaista schlager ja harmonikkamusiikkia ja se teki maagisen vaikutelman. Sain mahdollisuuden oppia paikallisen kansamusiikkiyhtyeen johtamassa kansanmusiikin työryhmässä. Tällainen opetus oli tuolloin täysin uutta. Tapasin uusia ihmisiä, meillä oli hieno tiimihenki ja nauroimme ja leikittelimme musiikin mukana. Tämä oli loistavaa vastapainoa yksin harjoittelemiselle. 

Kahden perinteen yhdistäminen